آشنایی با کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور چیست؟

اگر با مفهوم رله در برق صنعتی و ساختمان آشنا باشید احتمالا با کنتاکتور هم آشنا هستید و در صورت آشنایی با کنتاکتورها احتمالا با یکی از معتبرترین و معروف ترین آنها یعنی کنتاکتور اشنایدر آشنا باشید. در این متن قصد داریم در حین تعریف و بررسی کامل کنتاکتور در برق صنعتی شما را با یکی از معتبرترین و محبوب ترین کنتاکتورهای موجود در بازار یعنی کنتاکتور اشنایدر آشنا نماییم.

کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور نمونه قوی تر و قدرتمندتر یک رله است و مفهوم کلی این دو تقریبا مشابه هم می باشد. کنتاکتور در واقع یک کلید مغناطیسی می باشد که قرار است جریان های برق بسیار قوی و پر قدرت را کنترل نماید و قدرت کنترل آنها را در اختیار ما قرار دهد. کنتاکتور روش کار بسیار ساده ای دارد و تنها با استفاده از یک جریان برق بسیار کوچک ورودی می تواند یک جریان برق پر قدرت و قوی را به راحتی کنترل نماید. اگر با نحوه کار و کاربرد کنتاکتورها و مخصوصا کنتاکتور اشنایدر آشنا شوید متوجه خواهید شد که آنها مهم ترین عضو در مدار فرمان الکتریکی می باشند که بسیاری از مدارهای مخصوص ماشین آلات بزرگ به طور مستقل یکی از انواع کنتاکتورها را در خود دارند.

 

 

کاربرد کنتاکتورها در کجاست؟

همانطور که عرض کردیم کنتاکتور عضو مشابه اما قوی تری شبیه به رله است بنابراین در همه مکان هایی که شما می توانید از رله استفاده نمایید کنتاکتورها هم کاربرد دارند و در موتورها و جریان های بزرگ که رله ها نمی توانند پاسخگوی مناسبی باشند کنتاکتورهایی مانند کنتاکتور اشنایدر به کار گرفته می شوند تا آنها را تحت کنترل شما در آورند. در مکان هایی مانند ساختمان ها تجاری بسیار بزرگ و حتی ساختمان ها و برج های مسکونی بزرگ کنتاکتورها می توانند بهترین وسیله برای کنترل جریان باشند.

علاوه بر این برای کنترل جریان در موتورهای قوی و بزرگ نیز باید از یک کنتاکتور استفاده شود. پله برقی ها و تجهیزات برقی زمان دار و در واقع مدارهای قدرت، مدارهای فرمان، تاسیسات نورپردازی، الکتروموتورها و بانک های خازنی از دیگر موارد کاربردی کنتاکتورها می باشند.

در واقع یک کنتاکتور قرار است نقش یک کلید را در جریان مدار الکتریکی ایفا نماید. کلید های معمولی برای قطع و  وصل جریان نیاز به فشار دست دارند و به صورت مکانیکی این عمل در آنها صورت می گیرد. اما در کلید های مغناطیسی که قرار است به صورت زمان بندی شده این عمل صورت گیرد دیگر فشار مکانیکی وجود ندارد و یک نیروی مغناطیسی این کار را انجام می دهد.

 

 کنتاکتور اشنایدر

شرکت اشنایدر یک شرکت تجهیزات الکتریکی فرانسوی است که در سال 1836 در کشور فرانسه و توسط برادران اشنایدر تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر یک شرکت چند ملیتی می باشد که نزدیک به 160 هزار نفر را مشغول به کار کرده است.

کنتاکتور اشنایدرتولیدات الکتریکی این شرکت مانند کنتاکتور اشنایدر در جهان دارای شهرت و اعتبار بسیار بالایی است و این کمپانی در سال های اخیر به عنوان 50 شرکت برتر اروپایی نیز شناخته شده است. کنتاکتور اشنایدر یکی از بهترین تولیدات این شرکت است که استفاده کنندگان از این کالا در ایران نیز می تواند در بازار ایران به آن دسترسی داشته باشند و آن را در مدارهای الکتریکی و قدرت خود به کار ببرند. کنتاکتورهای اشنایدر رنج وسیعی از توان و جریانات مدارهای الکتریکی را دارا می باشند و کاربرد آنها بسیار زیاد می باشد. کنتاکتورهای تولید شده شرکت اشنایدر بالاترین استانداردهای لازم برای این قطعه الکترونیکی را دارا می باشد.

 

قطعات کنتاکتور اشنایدر

اجزای اصلی تشکیل دهنده کنتاکتور اشنایدر که اکثر کنتاکتورهای دیگر هم از همین اجزاء تشکیل شده اند، شامل 6 قطعه اصلی می باشد.

  • اولین قطعه در کنتاکتور اشنایدر که شما آن را مشاهده خواهید کرد بدنه اصلی آن می باشد. این بدنه که از مواد عایق جریان برق ساخته شده است برای پوشاندن و مستور کردن قسمت هایی است که به جریان برق مستقیم وصل می شوند و برای محافظت از کاربر و کمی هم برای زیبایی در کنتاکتور اشنایدر قرار می گیرد.
  • دومین قطعه در کنتاکتور اشنایدر که احتمالا شما بارها آن را مشاهده کرده اید یک سیم پیچ به نام بوبین می باشد که قرار است جریان برق با ولتاژ پایین از آن عبور کرده و آن را تبدیل به یک آهنربای مغناطیسی نماید.

  • هسته ثابت فلزی در کنتاکتور اشنایدر که با رسیدن هسته متحرک فلزی به آن جریان برق مدار قدرت قطع و وصل می شود.
  • هسته متحرک فلزی هم یکی از مهم ترین قطعات کنتاکتور اشنایدر می باشد. این قطعه پس از برقراری جریان برق در بوبین و تحریک مغناطیسی ای که توسط آن ایجاد می شود به سمت هسته ثابت فلزی ثابت حرکت می نماید.
  • تیغه ها هم از جمله اعضای اصلی کنتاکتور اشنایدر می باشند. تیغه ها در کنتاکتورها بسته به کاربردی که دارند می توانند متفاوت باشند اما در حالت معمول دو تیغه اصلی در کنتاکتور اشنایدر وجود دارد. تیغه های قدرت و فرمان که در مدارهای قدرت و فرمان انجام وظیفه می نمایند. این تیغه ها در دو شکل NO و NC در کنتاکتور اشنایدر قرار دارند که به ترتیب مخفف عبارت Normally Open ( باز در حالت عادی ) و Normally Close ( بسته در حالت عادی ) می باشند که بعد از تحریک مغناطیسی صورت گرفته در بوبین برای قطع و وصل جریان تغییر حالت می دهند.
  • آخرین قطعه موجود در کنتاکتور اشنایدر هم فنر جمع شونده ملقب به فنر بازگشت است. کاربرد این فنر در کنتاکتور اشنایدر هم زمانی است که بعد از پایان جریان مغناطیسی ایجاد شده در بوبین برای بازگرداندن هسته متحرک فلزی به جای اولیه آن است.

 

 

نحوه کار کنتاکتور اشنایدر

نحوه کار کنتاکتور اشنایدر بسیار ساده می باشد و هر کسی که کمی با جریانات برق صنعتی آشنا باشد به راحتی می تواند کارکرد آن را بفهمد. نحوه کارکرد کنتاکتور اشنایدر به این صورت می باشد که در مواقع  لازم شما می توانید با ارسال یک جریان بسیار کوچک برق به کنتاکتور به آن فرمان وصل و قطع جریان اصلی را می تواند یک جریان برق بسیار بزرگ و قدرتمند باشد بدهید.

کنتاکتور اشنایدر

بعد از رسیدن جریان برق کوچک به درون بوبین کنتاکتور اشنایدر این قطعه تبدیل به یک آهنربای مغناطیسی می شود و هسته متحرک فلزی را تحریک کرده و این هسته با رساندن خود به هسته ثابت فلزی یک جریان قدرت و یا فرمان را در مدار برقرار نموده و باعث وصل شدن جریان برق در سیستم می شود. مسلما بعد از قطع جریان کوچک وارد شده به کنتاکتور اشنایدر خاصیت مغناطیسی بوبین از بین رفته و هسته متحرک فلزی با استفاده از فنر بازگشت به محل اولیه خود بر می گردد و جریان از سیستم قطع می شود.

مزیت های کنتاکتور اشنایدر

  • این برند بالاترین استانداردهای لازم برای تجهیزات برق صنعتی را برای کنتاکتور اشنایدر ارائه می دهد.
  • کنتاکتور اشنایدر بالاترین بازه مقادیر ولتاژ و توان جریان را در انواع مدل های خود دارا می باشد و شما به راحتی می توانید آنها را برای مدارهای قدرت و فرمان خود تهیه نمایید.
  • کنترل جریان با استفاده از کنتاکتور اشنایدر از راه دور برای شما امکان پذیر خواهد شد و این نوع از کنترل حتی ایمن تر و راحت تر نیز می باشد.
  • عمر موتورهای الکتریکی با استفاده از کنتاکتور اشنایدر افزایش می یابد.
  • تعداد و محل های کنترل جریان با استفاده از کنتاکتور در اختیار شما خواهد بود.

برای خرید کنتاکتور اشنایدر و دریافت لیست قیمت با کارشناسان آسام کالا تماس حاصل فرمایی.

آسام کالا
ارسال دیدگاه      لغو پاسخ

× می تونم کمکتون کنم؟