نگاهی گذرا به PLC SIEMENS

نگاهی گذرا به PLC SIEMENS

 PLC (Programmable Logic Controller) که "کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی" هستند، امروزه به عنوان یکی از المان های اصلی در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت و کمپانی های مختلفی در زمینه تولید و ساخت plc فعالیت داشته که با یکدیگر در دنیای بی مرز صنعت به رقابت می پردازند. یکی از کمپانی های معروف و قدرتمند در زمینه plc شرکت  زیمنس (SIEMENS) می باشد. این کمپانی بزرگ توانسته است با سال ها تجربه در عرصه صنایع الکترونیک و با تمرکز ویژه روی plc جایگاه بالایی را در بین سایر کمپانی ها برای خود به ارمغان آورد. SIEMENS کمپانی بزرگ چند ملیتی آلمانی است که توسط مهندسی به نام ورنر زیمنس در سال 1984 میلادی شروع به کار کرد.

 

PLC زیمنس

 

مزیت های PLC SIEMENS

  • به علت سابقه و کیفیت شناخته شده plc زیمنس در اکثر صنایع بزرگ و کوچک از این plc ها بهره می برند.
  • از آنجایی که با کمک plc زیمنس، کنترل مدارهای فرمان و عملکردهای تجهیزات صنعتی تسهیل شده است. تغییرات در اجرای هر عملکرد و تابع نیز نیاز به تغییرات گسترده در سخت افزار در صنعت مورد نظر نمی باشد، چرا که با کمک نرم افزار برنامه نویسی plc زیمنس می توان تغییرات را پیکربندی کرد، سپس این تغییرات از طریق پورت های ورودی به cpu رفته و پردازش شده و خروجی مورد نظر محقق می شود.
  • نکته حائز اهمیت در مورد plc siemens این است که سخت افزار به کار رفته در آن قابلیت سازگاری با شرایط سخت محیطی از جمله رطوبت، گرد و غبار و .... را دارا می باشد.
  • اطمینان پذیری بالایی که در بین plc siemens می باشد این محصول را در بین سایر رقبای حرفه ای خود ممتاز کرده است.
  • ماژول های قدرتمند پورت های ورودی و خروجی plc siemens که می تواند حداکثر ظرفیت را با انعطاف پذیری بالایی را برای عملکرد مورد نظر فراهم کند.

 

انواع PLC  SIEMENS

پی ال سی زیمنس، یکی از پرکاربردترین و مجهزترین نوع plc در بین سایر plc های موجود در بازار می باشد. و برای خرید PLC یکی از مناسب ترین اننتخاب ها می باشد. شرکت زیمنس تاکنون چندین نوع پی ال سی با کارکرد و قابلیت های متفاوتی را به بازار عرضه نموده است. که در ادامه به تشریح انواع این plc و عملکرد و مزیت و محدودیت های هر کدام خواهیم پرداخت.

 

انواع PLC به شرح زیر می باشد:

  • plc کمپکت (Compact PLC)
  • plc ماژولار (Modular PLC)
  • plc رک Rack PLC) )
  • مینی پی ال سی ( لوگو زیمنس )

 

 Simatic S5 PLC SIEMENS

Simatic S5 که از قدیمی ترین نوع plc های شرکت زیمنس به حساب می آید، این plc ها در عصر خود قادر بودند در صنایع مختلف و با شرایط محیطی دشوار، عملکرد مطلوب و قابل قبولی را برای هدف مورد نظر داشته باشند. PLC SIEMENS سری S5، انواع گوناگونی دارند که از S5-90U که عملکرد محدودی داشته و تا S5-155U که دارای ویژگی ها و توانمندی های وسیع تری است تقسیم بندی می شود. برنامه نویسی Simatic S5 با نرم افزار STEP 5که اینترفیس یوزر فرندلی دارد، صورت می پذیرد.

 

PLC SIEMENCE simatic s7

نوع پرقدرت و توانمند دیگر plc زیمنس، simatic s7 می باشد. شرکت زیمنس با رفع محدودیت های عملکردی سریs5، توانست سری s7 را به بازار صنایع الکترونیک عرضه کند که در نوع خود پیشرفت چشمگیری را متوجه فعالان حوزه صنعت نمود. plc زیمنس سری s7 به چندین نوع تقسیم می شود:

  • PLC s7-200
  • PLC s7-300
  • PLC s7-400
  • PLC s7-1200
  • PLC s7-1500

 

PLC S7-200

از ابتدایی ترین plc های خانواده S7 بود که به صورت compact یا یکپارچه ارائه می شد. منظور از اصلاح compact این است که منبع تغذیه، CPU، مدارات خروجی و ورودی هر سه با یکدیگر در یک بدنه قرار دارند و به صورت ماژولار نمی باشد.

این plc برای کارهای سطح پایین و متوسط صنایع قابل کاربرد بود و نسبت به سایر plc ها قیمت پایین تری را به خود اختصاص داده بود. از آنجایی که تعداد پورت های ورودی و خروجی و دیگر ارتباطات شبکه و پروتکل های همراه با این plc محدودیت داشت، شرکت زیمنس، plc s7-1200 را جایگزین s7-200 قرار داد.

اجزای این PLC به صورت یکپارچه می باشد و از نوع پی ال سی های کامپکت (Compact PLC) می باشد.

 

PLC S7-1200

PLC Siemens s7-1200 نسبت به سری s7-200، مشخصات و توانمندی و ظرفیت های ورودی و خروجی بالاتری را دارا می باشد. این PLC مانند PLC S7-200 به صورت یکپارچه می باشد و از نوع پی ال سی های کامپکت (Compact PLC) می باشد.

 

PLC S7-300

این پی ال سی نسبت به s7-200 و s7-1200 عملکرد و توانایی های پیشرفته تری دارد. Plc s7-300 به صورت ماژولار ارائه می شود. منظور از ماژولار به این مفهوم است که اجزای مانند منبع تغذیه، مدارات خروجی و ورودی و CPU به صورت مجزا و به صورت ماژول در کنار یکدیگر عمل می کنند. این plc در صنایع مختلف جزء plc های محبوب به شمار می رود.

 این plc برای کارهای متوسط صنایع قابل استفاده است، تعداد پورت های ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ را می توان به کمک ماژول های SM ، SB افزایش داد. به گونه ای که با توجه به CPU می توان تا 2000 ظرفیت پورت ورودی و خروجی برای آن در نظر گرفت.

اجزای این PLC به صورت ماژول ماژول قرار گرفته است ولی باید تمامی ماژول های با یک قاب نهایی در یک جا قرار بگیرند تا عملکرد داشته باشند. این نوع PLC از نوع پی ال سی های ماژولار (Modular PLC) می باشد.

 

PLC S7-400

این مدل یکی از قدرتمندترین plc های شرکت زیمنس می باشد که تمام اجزای آن به صورت ماژولار قرار گرفته است. این نوع plc با بهره گیری از انواع مختلفی CPU قادر خواهد بود عملکردهای متنوع و سطح بالایی را برای صنایع مورد نظر فراهم کند.

 تنوع ماژول های CPU و ماژول های ورودی و خروجی این امکان را فراهم می کند تا plc مورد نظر از بالاترین عملکرد بهره مند شود. تعداد پورت های ورودی و خروجی plc s7-400 به 5000 می رسد که این امر انعطاف پذیری بالای plc را نمایش می دهد.

به این نوع plc که تماما ماژولار می باشد (Automation System)AS گفته می شود. plc siemens s7-400 توسط نرم افزار step7 برنامه نویسی و پیکر بندی می شوند.

از آنجایی که این نوع plc به صورت ماژول ماژول ارائه می شود ولی ماژول ها و تجهیزات به یکدیگر وصل نمی شوند بلکه تمامی ماژول ها به ماژول مرکزی متصل شده و تشکیل یک plc را می دهند. این نوع plc ها پی ال سی های رک (Rack PLC) نامیده می شود.

 

PLC S7-1500

این نسل از PLC های شرکت زیمنس، بالاترین قابلیت ها را برای کاربری صنایع مختلف فراهم می کند. این PLC با توجه به ویژگی هایی مانند داشتن پورت ارتباطی پروفی نت برای برقراری با شبکه های هوشمند و تعداد چشمگیری از پورت های ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ، قابلیت انعطاف پذیری زیادی را دارا است. PLC S7-1500 SIEMENS  قابلیت اجرا کنترل به بهترین شیوه را امکان پذیر می کند.

 همچنین سرعت اجرا و کنترل خط فرمان در این plc تا 40 برابر بیشتر از سایر plc ها می باشد که این امر را می توان انقلابی عظیم پنداشت. PLC S7-1500 را می توان مکمل S7-300 و S7-400 دانست که به زودی جایگزین این دو نوع PLC قدرتمند خواهد شد.

 برنامه نویسی و پیکربندی S7-1500 شرکت زیمنس توسط نرم افزار پیشرفته (Step 7 TIA Portal) totally integrated automation صورت می پذیرد.

 

PLC LOGO

این نوع PLC های شرکت زیمنس، بسیار ارزان قیمت و با اندازه و ابعاد کوچکی هستند که برای کارهای کنترلی ساده در ساختمان ها و مراکز کوچک با كارایی بالایی در صنایع و ماشین آلات بسته بندی، پله برقی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. Plc logo siemens به صورت compact ارائه شده است و از طریق کلیدهای موجود روی plc می توان آن را برنامه ریزی کرد. البته ناگفته نماند برای برنامه ریزی نیز می توان از نرم افزار logo! soft comfort بهره گرفت. این plc های شرکت زیمنس به مینی پی ال سی یا (mini plc) نامیده می شود. تعداد پورت های ورودی و خروجی در این نوع plc siemens محدودیت دارد. این plc ها تا 40 ورودی و خروجی را می توان حمایت کنند.

 

PLC SIEMENS simatic C7

یکی دیگر از PLC های شرکت پیشگام زیمنس، سری C7 می باشد که نه تنها قابلیت برنامه ریزی برای کنترل امور را دارا می باشد بلکه قادر است روی صفحه نمایشگر مخصوص، پیغام ها و اطلاعات مربوط به فرایندها را مشاهده نمود و همچنین برنامه ریزی های را توسط کلیدهای صفحه انجام داد. Plc siemens c7 نسبتا قدیمی بوده و ساختار compact دارد. این سری نیز برای کار در حوزه های کوچک با حجم کاری پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

PLC SIEMENS simatic 505

این plc siemens نیز خود دارای چندین نوع مختلف plc است و خانواده ای را تشکیل می دهد. این سری مانند سری c7 به صورت compact شده و برای کار در حوزه ها و صنایع کوچک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

جهت خرید PLC زیمنس و مشتاهده قیمت ها و مشخصات فنی به وب سایت آسام کالا مراجعه فرمایید.

آسام کالا
ارسال دیدگاه      لغو پاسخ

× می تونم کمکتون کنم؟