اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی یا روباتیزه کردن (Industrial Automation) به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌های تولید است که به وسیله کامپیوتر های قابل برنامه ریزی مانند plc ها و تجهیزاتی که به پی ال اسی ها متصل می شوند که قسمتی از آنها به پی ال سی فرمان می دهند و قسمتی هم از پی ال سی ها فرمان می گیرند که به اصطلاح به آنها ورودی و خروجی ها می گوییم.

 

بسیاری از تولیدات که با دخالت دست انسان انجام می شود دیگر از نظر هزینه و کیفیت مقرون به صرفه نخواهد بود.  بهره وری انرژی، تحرک و امنیت چالش های اصلی جامعه مدرن می باشند، که اتوماسیون صنعتی پاسخ های مناسبی برای این چالش ها ارائه داده است.

 

هرم اتوماسیون صنعتی

هرم اتوماسیون صنعتی

سطح سرپرست

این سطح سیستم به طورعمده بر پایه کامپیوتر تعریف می شود که به اصطلاح صنعتی، کامپیوتر باید مجهز به سیستم عامل (برای مثال ویندوز) و برنامه های کاربردی جهت فرایند کنترل باشد. این سیستم به طور کلی به صورت شبکه با پهنای باند گیگا بایت و یا بالاتر قابل اجرا بوده و همچنین توپولوژی بی سیم (WLAN) نیز در ارتباطات صنعتی کاربرد دارد.

 

دراین سطح جهت نظارت بر سیستم از مانیتورینگ صنعتی استفاده شده و اثری از PLC ها و شبکه های سطح فیلد وجود ندارد و در واقع اطلاعات و دیتای جمع آوری شده اهمیت بالایی دارد.

 

سطح کنترل در اتوماسیون صنعتی

این سطح به توصیف سیستم های اتوماسیون (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی PLC) که در آن برنامه اجرا می شوند می پردازد. سیستم های مربوط به این سطح نیاز به قابلیت real-time بالا (همزمان با real-time  اترنت) و بر اساس یک کنترولر خاص با معماری خاص را دارند.ماژولار بودن سیستم های پی ال سی باعث بهینه سازی در روند اتوماسیون صنعتی شده و هر فرایند سفارشی را به اجرا درمی آورد.

 

سطح فیلد

این سطح توصیف تمام تجهیزات ترمینال مانند سنسور (نوری، مغناطیسی،دیسک حرارتی، و غیره) و (دریچه مغناطیسی، سوئیچ های قدرت، استارت موتور، و غیره) می باشد.

 

 

اتوماسیون صنعتی در یک نگاه

 

برخی از مزایا و ویژگیهای راه اندازی اتوماسیون صنعتی :

  • جاری ساختن استراتژی های کنترلی در خطوط تولید
  • تبادل اطلاعات میان بخش های تولید
  • ایجاد یک واسطه بین کاربر و مجموعه تحت کنترل

 

 

سیستم های اتوماسیون در هر دو نوع از فرایندهای تولید که شامل :

  • فرایندهای پیوسته (واگرا) مثل: پالایش، غذائی و …
  • فرایندهای گسسته (همگرا) مثل: خودرو، لوازم خانگی و …

 

می شود، کاربرد دارند. یک فرایند تولید متناسب با نوع محصول مورد نظر به سه بخش " تولید، بسته بندی و توزیع " تقسیم می شود. " تولید " مهمترین بخش فرایند ساخت است. از سنجش کیفیت مواد اولیه، انجام عملیات ابتدائی ساخت روی آنها تا فرآوری محصول نهایی و آزمایش های پایانی کنترل محصول. روبات های جا به جا کننده و برش دهنده پای ثابت این بخش در اکثر خطوط تولیدی هستند. اما از آنجا که تمام فرآورده ها و محصولات در پایان فرایند تولید نیاز به بسته بندی دارند و عواملی چون مدت مصرف، مسائل بهداشتی، سادگی حمل و... در کیفیت محصول و توزیع فروش آن تاثیر گذارند، پس توجه به این بخش الزامی است.

 

 

آسام کالا
ارسال دیدگاه      لغو پاسخ

× می تونم کمکتون کنم؟