خط کش اهمی 22.5 سانت مرزک MR225

MARZAK MR225 دسته: سنسور , خط کش اهمی , خط کش پتانسیومتری مرزک
  • طول : 22.5 سانتی متر
  • کلاس محافظت : IP67
  • دارای کشویی گرافیت

1,970,000 تومان

مقایسه

خط کش اهمی 22.5 سانت مرزک MR225

خط کش اهمی یا پتانسیومتر میله ای ابزاری است که قادر به اندازه گیری جابجایی ماشین با دقت میکرون و انتقال آن به صورت سیگنال های الکترونیکی به نمایشگر یا کنترلر دستگاه می باشد. خط کش اهمی میله ای یا خط کش پتانسیومتری برند MARZAK در طول های مختلف از چند سانتی متر تا حدود صد متر و به صورت نوری، مغناطیسی و ... در شکل موج های متفاوت سیگنال خروجی مربعی و سینوسی ارائه می شود.

خط کش اهمی مرزک در ماشین های تزریق پلاستیک که با PLC کنترل می شوند، استفاده می شود. درصد خطای آن کمتر از 1% می باشد. یکی از نکات مهم در انتخاب خط کش اهمی مناسب، تکرار پذیری (Repeatability) می باشد. منظور از تکرار پذیری این است که مقدار خروجی یک خط کش در یک نقطه مشخص اندازه گیری شده و بعد از حرکت و برگشت به همان نقطه باید یکسان بوده و یا تغییر بسیار جزئی داشته باشد. مقدار تکرار پذیری به لقی و خلاصی مکانیکی اجزای آن بستگی دارد. همچنین به قسمتی از خط کش که بر روی برد مقاومت حرکت می کند، جاروبک یا کنتاکت گفته می شود. این بخش مهم ترین وظیفه که همان انتقال ولتاژ از روی برد مقاومت می باشد را انجام می دهد. در خط کش های مرغوب از دو کنتاکت در یک خط کش استفاده می شود.

خط کش اهمی یا پتانسیومتری

خط کش اهمی یا پتانسیومتری، یکی از انواع پرمصرف در ماشین آلات مختلف به خصوص صنایع پلاستیک می باشد. قیمت مناسب، نصب آسان و تنوع زیاد در شکل و اندازه دلیل استفاده از این مدل در صنایع مختلف می باشد. هر چند که به دلیل دقت کم در میزان اندازه گیری (کمترین میزان دقت دهم میلیمتر)، امکان استفاده از این نوع خط کش را در جاهایی که دقت بالا مورد نیاز می باشد را محدود می سازد.

در این نوع خط کش ها با جابجایی جاروبک (کنتاکت) که بر روی یک برد مقاومت حرکت می کند، میزان اهم تغییر می نماید. حال اگر بین دو سر مقاومت یک ولتاژ برقرار باشد می توان از خروجی خط کش که به جاروبک وصل می باشد، ولتاژ متغیر بین صفر تا ماکزیمم ولتاژ تغذیه، متناسب با میزان جابجایی دریافت نماییم. ناگفته نماند که می توان از طریق یک کارت الکترونیکی مبدل، خروجی ولتاژ را به خروجی جریان تبدیل نمود. حداکثر ولتاژ قابل استفاده در این مدل خط کش ها 30VDC مستقیم می باشد که عموما از ولتاژ 5VDC و یا 10VDC متناسب با کارت الکترونیکی و یا PLC استفاده می شود.

میزان دقت در خط کش های اهمی میله ای به میزان طول و کیفیت خط کش بستگی دارد. هرچه طول خط کش کوتاه تر باشد میزان دقت بیشتر می شود. از طرفی میزان خطی بودن خط کش مولفه مهمی برای کیفیت و دقت آن می باشد. برد مقاومت نیز بخشی از خط کش مقاومتی است که بر روی سطح آن یک نوار کربنی قرار دارد. میزان مقاومت بر روی سطح برد می بایست در طول سطح آن یکنواخت و متناسب باشد. به این منظور با استفاده از یک دستگاه مخصوص میزان مقاومت برد خط کش را در نقاط مختلف اندازه گیری نموده و سپس به وسیله لیزر و یا فرز اقدام به اصلاح آن می نمایند.


0 دیدگاه برای خط کش اهمی 22.5 سانت مرزک MR225



دیدگاه خود را بنویسید      لغو پاسخ

*