کلید اتوماتیک یا MCCB چیست؟

کلید اتوماتیک چیست؟

امروزه با توجه به نیاز روزافزون بشر و گسترش استفاده از نیروی برق در زمینه های مختلف، تجهیزات و مدارهای برقی فراوانی تولید شده اند که دارای پیچیدگی و حساسیت های بیشتری نسبت به گذشته هستند. همچنین به دلیل هزینه های بالای تولید و استفاده اینگونه قطعات و مدارهای برقی، اهمیت استفاده از قطعاتی که اینگونه وسایل و مدارهای برقی را در برابر آسیب های ناشی از نوسانات برق که جز لاینفک صنایع مرتبط با برق میباشد را بیشتر از قبل میکند. یکی از این قطعات به منظور محافظت از مدارهای برقی کلید اتوماتیک می باشد.

کلیدها

کلیدها انواع مختلفی دارند به طور مثال کلید مینیاتوری، کلید اتوماتیک، بیمتال، کلید محافظ جان، کلید خشک، کلید هوایی و... را شامل می شود که هرکدام به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله سعی داریم تا راجبع کلیدهای اتوماتیک صحبت کنیم.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک یا کامپکت  که با نام اختصاری MCCB نیز شناخته میشود وسیله ای به منظور حفاظت از تجهیزات و لوازم برقی در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه می باشد. کلید اتوماتیک با توجه به نحوه طراحی آن به طور خودکار آسیب هایی که ممکن است به وسیله اضافه جریان یا نشت جریان به مدارها و تجهیزات وارد شود را کنترل میکند و با قطع سريع جریان جلوی آسیب های احتمالی وارده را می گیرد.

نحوه كار كليد اتوماتيك

درون كليد اتوماتيك كامپكت رله هاي حرارتي مغناطيسي و رله هاي هوشمند الكترونيكي (كليد هوايي) حساس تعبيه شده است كه در هنگام اضافه بار يا اتصال كوتاه و نشت بار به سرعت وارد عمل شده و مدار را به طور كامل قطع ميكند تا از وارد آمدن آسيب جلوگيري كند سپس مجدد آماده به كار شود. رله ي حرارتي موجود در كليد اتوماتيك به منظور حفاظت در مقابل اضافه بار و رله ي مغناطيسي براي حفاظت در برابر اتصال كوتاه استفاده مي شود.

كليد اتوماتيك بسته به نوع نياز به دو دسته قابل تنظيم و فيكس دسته بندي ميشوند. در نوع قابل تنظيم ميتوان جريان مجاز عبوري را با پيچ تنظيمي بر روي كليد اتوماتيك قرار دارد تعيين كرد. ميزان رنج جريان قابل پشتيباني توسط كليدهاي كامپكت از 16 آمپر تا 1600 آمپر ميباشد كه در جريان هاي بالاتر  از كليدي به نام كليد اتوماتيك هوايي استفاده ميشود. رنج جريان كليد هوايي بين 400 تا 7500 آمپر مي باشد.

كليد هوايي

ساختار كليد اتوماتيك هوايي كه به اختصار به آن ACB گويند به اين صورت مي باشد كه درون قاب كليد يك محفظه ي بزرگ جرقه گير از جنس ازسيليس وجود دارد، كه هدف از وجود اين محفظه جرقه گير تبديل جرقه هاي بزرگ كه در زمان قطع جريان هاي بالا به وجود مي آيد به جرقه هاي كوچك تر مي باشد تا با سرعت بيشتر و راحت تر خاموش شوند.

برخی از مزیت هایی که باعث استفاده از این محصول نسبت به بقیه محصولات برای محافظت از مدارها و تجهیزات برقی می شود:

  • قطع مدار به محض برگشت جریان و یا افت جریان بیش از حد مجاز
  • سرعت بالای بهره برداری و استفاده مجدد بلافاصله بعداز قطع مدار در اثر نشت یا اضافه جریان.
  • تعیین وضعیت کلید (قطع یا وصل) در اتاق فرمان با استفاده از کنتاکت کمکی

يكي ديگر از محبوبيت هاي كليد اتوماتيك تجهيزات جانبي مي باشد كه ميتوان براي منظورهاي خاصي از آن ها استفاده كرد مثل:

  • كنتاكت كمكي: كنتاكت كمكي با پل هاي اصلي كليد قطع و وصل مي شود و به منظور كنترل وضعيت كليد مورد استفاده قرار مي گيرد.
  • موتور: از اين نوع موتور به جهت قطع يا وصل كردن كليد اتوماتيك از راه دور مورد استفاده قرار مي گيرد.
  • واحد محدود كننده جريان: اين واحد وظيفه افزايش قدرت قطع كليد را برعهده دارد.
  • رله افت ولتاژ: اين رله در شرايطي كه ولتاژ تغذيه آن كمتر يا مساوي با 70 درصد ولتاژ نامي باشد وارد عمل شده و فرمان قطع كليد به منظور جلوگيري از وصل شدن كليد در زمان پايين بودن ولتاژ را صادر مي كند. رله افت ولتاژ در دو نوع با تاخير و بدون تاخير در بازار موجود مي باشد.
  • رله شنت تريپ: اين رله زماني كه مقدار ولتاژ تغذيه در بازه 110 درصد ولتاژ نامي قرار گيرد فرمان قطع كليد اتوماتيك را صادر مي كند كه مي توان با استفاده از كنتاكت هاي كمكي وضعيت كليد را در اتاق فرمان مشاهده كرد.

پارامترهاي كليد اتوماتيك

كليد اتوماتيك داراي مشخصه هايي ميباشد كه هنگام خريد بايد به آن ها توجه نمود، اكثر اين پارامترها بر روي قاب كليد اتوماتيك درج شده اند مانند:

  • In: اين مشخصه معرف جريان نامي كليد مي باشد كه نشان دهنده جرياني مي باشد كه كليد اتوماتيك مي تواند تحت آن جريان فعاليت كند.
  • Im: اين علامت نشان دهنده جريان اتصال كوتاه بوده كه معمولا بين 5 تا 10 برابر جريان نامي كليد اتوماتيك مي باشد، در مواقعي كه جريان به اين ميزان برسد كليد تشخيص جريان اتصال كوتاه مي دهد و مدار را قطع مي كند.
  • Icm: نشان دهنده ميزان توانايي كليد در مواقع اتصال كوتاه مي باشد.
  • Icu: نشان دهنده حداكثر ميزان قدرت قطع كليد اتومات در زمان اتصال كوتاه بدون رساندن هرگونه آسيب به كليد و مدار مي باشد.
  • Uc: معرف ولتاژ نامي در كار كليد اتوماتيك مي باشد كه معمولا منظور ولتاژ فاز به فاز سيستم هست.
  • Ui: نشان دهنده حداكثر ولتاژي مي باشد كه مي تواند در سيستم ايجاد و كليد اتوماتيك توانايي تحمل آن را دارد.

ظاهر كليد اتوماتيك

كليدهاي اتوماتيك باتوجه به سازنده آن داراي ظاهر و ابعاد متفاوتي مي باشد، جنس بدنه ي اكثر كليدهاي اتوماتيك از جنس پلاستيك فشرده مي باشد. روي قاب جلويي كليد مشخصه هاي كليد اتوماتيك درج شده است، در كليدهاي اتوماتيك قابل تنظيم پيچي روي قاب تعبيه شده است كه مي توان با استفاده از آن رنج جريان را تغيير داد. باتوجه به جرياني كه كليد پشتيباني مي كند ابعاد متفاوتي دارند ولي اكثر آن ها باتوجه به محل قرارگيري معمولي كه در تابلو برق دارند داراي ابعاد مناسب براي اين كار مي باشند.

 

* در فروشگاه آسام كالا كليدهاي اتوماتيك از برندهاي معتبر جهاني نظير هيونداي (HYUNDAI)، ال اس (LS) و چانت (CHINT) موجود مي باشد كه شما عزيزان ميتوانيد براي خريد و مشاوره با ما در ارتباط باشيد.

 

آسام کالا
ارسال دیدگاه      لغو پاسخ

× می تونم کمکتون کنم؟